Fiscale column: BonsenReuling

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 3 2011

Een auto zonder bpm met

Duits kenteken, is ook zonder Duitse onderneming mogelijk!

Iedere Nederlander betaalt (helaas) bij de aanschaf van een auto nog steeds veel luxebelasting. Dit is al snel zo’n 30%. Voor auto’s met een hoge CO2-uitstoot is dit nog aanmerkelijk meer. Gelukkig zijn er mogelijkheden om dit te voorkomen. Wie wil er nu geen mooie auto kopen met 30% korting?!

Bpm-vrijstelling bij een Duitse auto van de zaak

Het is al jaren mogelijk om onder voorwaarden een bpm-vrijstelling aan te vragen voor auto’s met een buitenlands kenteken. Afhankelijk van de vraag of u als ondernemer of als werknemer kwalificeert, gelden er bepaalde voorwaarden.

Als u ondernemer bent, dient u via een sluitende kilometeradministratie aan te tonen dat u meer dan 50% van de zakelijke kilometers (excl. woon-werk) buiten Nederland rijdt. Als u werknemer bent, moet de auto ervoor bestemd zijn om hoofdzakelijk buiten Nederland zakelijk te gebruiken. Als dit verklaard wordt, is verder bewijs in principe niet noodzakelijk.

Deze voorwaarde voor werknemers is dus veel soepeler dan voor ondernemers.

Bpm-werknemersvergunning soms ook mogelijk voor dga

Maar let op, soms kunt u als directeur-grootaandeelhouder ook in aanmerking komen voor de soepele werknemersregeling. Dat is uiteraard veel prettiger omdat u dan geen kilometeradministratie hoeft bij te houden.

De belangrijkste voorwaarde is dat u formeel niet de bevoegdheid heeft om aan uzelf een auto toe te kennen. In bepaalde situaties (bijvoorbeeld als u samen met een compagnon aandeelhouder bent) kan de juridische structuur zo worden ingekleed dat u hieraan voldoet en dus in aanmerking kunt komen voor een bpm-werknemersvergunning.

Niet alleen de bpm is een voordeel

Naast het feit dat u onder voorwaarden bij een Duitse auto geen luxebelasting betaalt, kunt u ook profiteren van de Duitse regels omtrent de bijtelling voor een auto van de zaak. Deze bijtelling is in vele gevallen lager (lagere bijtelling en lager

tarief). Verder zijn de autokosten vaak lager.

Bpm-voordeel niet alleen meer bij een Duitse onderneming

Nu zijn er veel ondernemers die in Duitsland geen daadwerkelijke onderneming hebben. De voordelen van een Duitse auto zijn dan vaak niet realiseerbaar. Sinds kort is het echter mogelijk om zonder onderneming in Duitsland toch een bpm-voordeel te genieten. Aan de hand van een voorbeeld zal dit duidelijk worden.

€ 60.000 en een bpm-bedrag van € 20.000. Bij de aankoop in Nederland dient u het bpm-bedrag volledig te betalen. Indien u deze auto in Duitsland least, hoeft u slechts bpm te betalen over de te verwachten gebruiksduur in Nederland (in dit voorbeeld 3 jaar). Volgens de normale bpm-tabel dient u over deze periode 54% bpm te betalen. Dit is dan “slechts” € 10.800 in plaats van € 20.000.

Er zijn ook nadelen. U moet de auto leasen, hetgeen andere kosten met zich meebrengt. Verder dient de leasemaatschappij vaak eigenaar van de auto te blijven. Ook moet u alsnog bpm betalen als de gebruiksduur langer is of als u de auto wenst te kopen na de leaseperiode.

Tot slot

Uiteraard geldt het bovenstaande niet alleen voor Duitse auto’s, maar ook voor andere buitenlandse auto’s.

Wilt u graag meer informatie over dit onderwerp?

Of wilt u meer weten over grensoverschrijdend werken en

ondernemen? Neem dan contact op met de BonsenReuling Duitsland-desk, telefoonnummer 0544-39 33 33 of mail naar

i.pondes@bonsenreuling.nl

oost-gelderland business | nummer 3 | juli 2011

Fiscale column

I. PONDES FB IS SENIOR BELASTINGADVISEUR BIJ BONSENREULING ACCOUNTANTS-

BELASTINGADVISEURS MET VESTIGINGEN IN LICHTENVOORDE, EIBERGEN EN DEVENTER.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media