Hoe betrouwbaar is onze overheid?
Het Belastingplan 2012 is inmiddels gepresenteerd. Helaas worden wederom bestaande regelingen geëlimineerd. Anders gezegd, de overheid wijzigt tijdens het spel de spelregels. Wij krijgen een vitaliteitregeling. De vitaliteitregeling vervangt de spaarloon- en de levensloopregeling.
De spaarloonregeling vervalt met ingang van 2012. Volgens de toelichting op het belastingplan mag het tegoed al meteen in 2012 zonder fiscale beperkingen worden opgenomen. De levensloopregeling vervalt ook per 2012. De levensloopregeling blijft nog gelden voor iedereen die op 31 december 2011 een levenslooptegoed heeft. Vanaf 2013 blijft de levensloopregeling alleen nog gelden voor deelnemers die voor 1 januari 2013 de leeftijd van 58 jaar hebben bereikt.
Deze deelnemers kunnen er ook voor kiezen hun levenslooptegoed in te brengen in het vitaliteitsparen. Deelnemers die op 1 januari 2013 jonger zijn dan 58 jaar, kunnen per 2014 direct fiscaal afrekenen over het volledige levenslooptegoed of het tegoed al eerder inbrengen in het vitaliteitsparen. Het vitaliteitsparen wordt ingevoerd per 2013. De regeling geldt voor iedereen met een arbeidsinkomen. De belastingplichtigen mogen jaarlijks maximaal € 5.000 sparen tot een maximum van € 20.000. De inleg is aftrekbaar. Wordt het tegoed opgenomen, dan is de opname belast. Aan de opname zijn verder geen eisen of bestedingsdoelen gebonden. Het is dus niet nodig dat het tegoed wordt gebruikt voor verlof.
Wel is een regeling getroffen om te voorkomen dat het tegoed wordt gebruikt om eerder te kunnen stoppen met werken: 62-plussers mogen in een jaar maximaal € 10.000 opnemen, anders is het hele tegoed in een keer belast. Het tegoed dat de dag voordat de deelnemer 65 jaar wordt nog aanwezig is, is ook in een keer belast. U ziet door de bomen het bos niet meer? Bel uw adviseur voor advies.
Henk Weenk
Register Pensioen Adviseur
Heilbron Assurantiën
0314 – 373.260
www.heilbron.nl
oost-gelderland business | nummer 5 | november 2011
BUSINESS
FLITSEN
Soepeler arboregels voor
telewerken
Werken buiten het bedrijf, bijvoorbeeld in een internetcafé, wordt makkelijker door iets soepeler regels over arbeidsomstandigheden. Zo is de baas straks niet meer verantwoordelijk voor noodverlichting als de werknemer buiten in de tuin de administratie doorneemt of voor oordoppen als snel even in de stationshal stukken worden doorgenomen. Dat heeft staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken) onlangsg in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. De soepeler arboregels gelden al bij thuiswerken, maar vanaf 1 juli 2012 ook op andere plekken buiten het bedrijf. Zowel het kabinet als de Kamer ijvert voor meer flexibiliteit in de werkplek en in arbeidstijden om mensen meer aan het werk te krijgen en om arbeid beter met zorgtaken thuis te laten combineren.
Zo hebben regeringspartij CDA en oppositiepartij GroenLinks onlangs samen een initiatiefwetsvoorstel ingediend om werknemers het recht te geven op flexibele werktijden en telewerken.
’Secretaresses mogen vaak niet thuis werken’
Het nieuwe werken wordt bij steeds meer bedrijven toegepast, zo blijkt uit het onderzoek: 40 procent van de werkgevers staat thuiswerken toe. Dit geldt echter niet voor secretaresses: slechts 20 procent van de werkgevers zien mogelijkheden voor hun ‘spin in het web’ om thuis te werken. Zij vinden het belangrijk dat de secretaresse alles meekrijgt en goed bereikbaar is voor iedereen in de organisatie.
Uit een tweede onderzoek van Secretary Plus, gehouden onder 195 secretaresses, blijkt dat de ondervraagde secretaresses het nieuwe werken wel zien zitten. 50 procent geeft aan graag thuis te werken om de tijd flexibeler te kunnen indelen. De helft van de respondenten geeft zelfs aan dan nog slechts 50 procent tot 75 procent van de werkweek noodzakelijk op kantoor door te brengen. Ze denken dan ook efficiënter te kunnen werken, zonder gestoord te worden door collega’s (30 procent).