InnovatieFestival 2016

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 2 2016

InnovatieFestival 2016:

Etalage van innovatie in de Achterhoek

Van 14 tot en met 24 maart 2016 vond het InnovatieFestival 2016 ‘Toekomst in de maak’ plaats op diverse locaties in de Achterhoek. Achterhoekse ondernemers, maatschappelijke organisaties en overheid hadden de handen ineengeslagen om een tiendaagse te organiseren met uiteenlopende evenementen, die een positief en energiek beeld geven van de Achterhoek als innovatieve regio.

FOTOGRAFIE © Stan Bouman Fotografie

In navolging van de succesvolle editie van 2015 ‘Nieuw Vakwerk’ stond dit jaar het thema ‘Toekomst in de maak’ centraal tijdens het InnovatieFestival. De Achterhoek heeft een enorme groeipotentie, door haar sterke maakindustrie, haar ligging en haar cultuur van samenwerken. De regio slaagde er tijdens het InnovatieFestival 2016 andermaal in om zich optimaal te positioneren als het meest innovatieve deel van Nederland. De Achterhoek is de regio van de Smart Industry, met het vermogen om innovatieve talenten te werven en te binden.

Opwarmertje

Op 11 maart hebben een 70-tal Achterhoekse vmbo-leerlingen, docenten en enkele vertegenwoordigers van Achterhoekse installatiebedrijven de SHK Messe in Essen bezocht, een vakbeurs over installatie en duurzaamheid. Dit bezoek fungeerde als een opwarmertje voor het InnovatieFestival en had als doel kennis te nemen van de nieuwste technologieën op het gebied van installatie, bouw en duurzaamheid, en deze te verbinden aan de doelstellingen van de regio om te investeren in Smart Industry. In samenwerking met de SHK Messe werd een selectie gemaakt van de 30 meest innovatieve technieken op de beurs. Ook vond er op de beurs een ontmoeting plaats tussen Achterhoekse docenten en hun Duitse collega’s.

Achterhoek2020

Na de Kick-Off van het InnovatieFestival 2016: een kookwedstrijd tussen de 3 O’s en een kookdemonstratie van leerlingen van het Graafschap College, organiseerde Achterhoek2020 op 14 maart in Innovatiecentrum ICER in Ulft een informatieve netwerkbijeenkomst over de nieuwe Uitvoeringsagenda2.0. (www.achterhoek2020.nl/uitvoeringagenda). De drie O’s (ondernemers, maatschappelijke organisaties en overheden) hebben samen focus aangebracht en de ambities van de Achterhoek uitgewerkt in diverse nieuwe programma’s. Zij gaven een overzicht van de stand van zaken en keken op ludieke wijze verder dan 2020. Ook wierpen ze kort een blik over de landsgrens.

Staalkaart

Het programma was feitelijk een staalkaart van de innovatiethema’s die in de regio spelen. De eerste helft van het programma stond het techniekonderwijs centraal. Docenten van voortgezet onderwijs en mbo gingen met elkaar in gesprek en de Talentendag stond in het teken van werving van (bijna) afgestudeerden in de techniek. Op zaterdag 19 maart vonden de populaire Techniekdag en een Open Dag plaats bij MPS in Lichtenvoorde. Ruim 6.000 bezoekers hebben hier een kijkje genomen. Op 22 maart verplaatste het festival zich naar Stadion de Vijverberg waar op die dag de Ondernemersdag plaatsvond met de verkiezing van het ‘Innovatiefste bedrijf van de Achterhoek 2016’, onder dagvoorzitterschap van Jort Kelder. Ruim 20 bedrijven hadden zich ingeschreven voor deze verkiezing. De uiteindelijke winnaar van die felbegeerde titel werd Nijhuis Water Technology; Stooff Interior Design uit Eibergen en Q-Concepts Design & Engineering uit Doetinchem grepen net naast de award.

Wilbert Menkveld, Manager Research & Development Nijhuis Water Technology: “Het is een mooie erkenning voor de strategie die Nijhuis een aantal jaren geleden is ingeslagen om ons te onderscheiden door waardevolle stoffen zoals stikstof terug te winnen uit afvalwater en organische reststromen en hierdoor waarde voor onze klanten te creëren. Voor ons hele team is het een enorme stimulans. Wij zijn dagelijks bezig met innovatie en we ervaren het als extra bijzonder dat de meerderheid van de aanwezige ondernemers uit de Achterhoek dit heeft erkend.”

Smaakmanifestatie ‘Heerlijckheid Achterhoek’

Dat innovatie niet beperkt is tot techniek, werd bewezen door de smaakmanifestatie ‘Heerlijckheid Achterhoek’. Speciaal voor het InnovatieFestival 2016 werd een gelegenheidssamenwerking aangegaan met het Graafschap College. Op deze wijze werd de ‘gevestigde culinaire orde in de Achterhoek’ verenigd met het aanstormende culinaire talent. De gelegenheidssamenwerking werd ingevuld door het verzorgen van de culinaire omlijsting van de ‘Kick-off’ op 14 maart in Innovatiecentrum ICER en de Ondernemersdag en de Zakenmanifestatie van 22 tot en met 24 maart in het paviljoen bij Stadion de Vijverberg in Doetinchem. Tijdens deze Zakenmanifestatie, een initiatief van BV De Graafschap die dit jaar voor de negende keer plaatsvond, werd de tiendaagse afgesloten.

Met dank aan Corine Berkel, Managing Director van Mood Concepts, organisator van het festival. 

 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media