automobiel
“De meerwaarde zit in de service en het persoonlijke contactâ€
“We kunnen het natuurlijk over de nieuwste modellen hebben, maar daar kun je alles al over lezen in de bekende autotijdschriftenâ€, zo begint Bloemenkamp. “Mensen kiezen veelal bewust voor BMW, dus als ze langskomen zijn ze vaak al uitgebreid op de hoogte van wat ze willen. Het is een van de voordelen van Internet. Je kunt er ontzettend veel informatie vinden. Dat maakt het voor ons gemakkelijker communiceren met klanten. Ik praat liever over wat ons bedrijf onderscheidt van de rest. Mocht er nog tijd over zijn, dan wil ik best vertellen over wat we zoal in de showroom hebben staan.†We lopen naar het kantoor dat vol hangt met foto’s die het verhaal van Bloemenkamp vertellen.
Geschiedenis
Het begint in 1958, als vader Bloemenkamp en zijn broer een all-round autobedrijf beginnen. Het is de tijd dat BMW op zoek gaat naar richting; men verkoopt vooral hele kleine en heel grote modellen en de verkoop in het middensegment kan wel een impuls gebruiken. In 1961 bereikt Bloemenkamp een overeenkomst met BMW en wordt officieel dealer. Bloemenkamp: “In dat jaar kreeg mijn vader bezoek van BMW met de vraag om samen verder te gaan. Men had een 700LS meegenomen en mijn vader en oom hebben daar een proefritje mee gemaakt. Het was iets nieuws. Het voelde goed. Begin jaren zestig was de Volkswagen Kever een populaire auto en het nieuwe model van BMW bleek beter te rijden en zou een mooi alternatief kunnen vormen.†Zo geschiedde. In 1970 verhuist het autobedrijf naar een locatie die slechts 100 meter verderop ligt; het is de plek waar Bloemenkamp niet meer weg zou gaan. Sterker nog, we zijn inmiddels twee renovaties en uitbreidingen verder.
Profiel
In al die jaren is Bloemenkamp een begrip in de regio geworden. Toch dagen we hem uit om in enkele zinnen een beeld te schetsen van het bedrijf. “We zijn BMW dealer in de meest brede zin van het woord. Van advies tot verkoop en van service tot reparatie. We doen natuurlijk ook onderhoud, verzekeringen en we bieden lease voor zowel bedrijven als particulieren. Ook hebben we een BMW gecertificeerd schadeherstelbedrijf in het eigen pand. Inmiddels zijn we gegroeid naar een man of vijftien, waaronder twee vaste verkopers, een aantal mensen op kantoor en natuurlijk heb ik mensen in de werkplaats. Die afdeling is minstens zo belangrijk als de showroom. Vergeet niet dat mijn chef werkplaats vaak het belangrijkste aanspreekpunt voor de klanten is.†In samenwerking met BMW wordt het ‘assortiment’ in de showroom en de aankleding bepaald.
Internet
We hebben het al even gehad over internet als informatiekanaal. Bloemenkamp: De gemiddelde BMW-rijder is een autoliefhebber die precies weet wat er te koop is. Voor hem is een auto meer dan enkel een middel om van a naar b te komen. Met de komst van internet is er een onmetelijk groot informatiekanaal bijgekomen. Mijn klanten weten dus welke modellen er komen, wat de technische specificaties zijn en wat het ongeveer kost.†Hij ziet internet niet als een bedreiging. “Een auto online kopen is lastig. Je moet er in rijden, voelen en ervaren. Een goede dealer heeft dus ook in de toekomst bestaansrecht. De meerwaarde zit in de service en het persoonlijke contact.â€
Hoewel niet uitgebreid, moeten we het toch ook even over de nieuwste modellen hebben. “BMW heeft weer een fantastische lijn van succesvolle modellen geïntroduceerd in ondermeer de 1-, 3- en 5-serie. Zaterdag 11 februari hebben we bijvoorbeeld nog een enorm geslaagde introductie van de nieuwste 3-serie gehad. Het zijn auto’s die je moet ervaren: de rijervaring is onovertroffen door zijn wegligging en het feit dat de auto doet wat je verwacht. En door alle efficient dynamics maatregelen ook nog eens goed voor het milieuâ€.
Toekomst
Tot slot zijn we benieuwd naar de plannen voor de komende periode. “Niet heel spannend hoor. Gewoon doorgaan op de ingeslagen weg en zorgen dat we tevreden klanten hebben en houden.â€
oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2012
De verkoopadviseurs: Ralph Schigt (l) en Charles Lamerus (r)
Autobedrijf Bloemenkamp, dealer van BMW en servicedealer van MINI, is in veel opzichten een bijzonder bedrijf. Daar waar veel dealers zich ‘terugtrekken’ op bedrijventerreinen aan de snelweg, is Bloemenkamp gevestigd aan de rand van het centrum, op loopafstand van de winkels en het station. “En wat ons betreft blijft dat zoâ€, aldus Henk Bloemenkamp, sinds jaar en dag directeur eigenaar. Oost-Gelderland Business sprak met hem over de geschiedenis, toekomst en visie van het bedrijf.
oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2012