‘Kijk goed naar de vraag in de markt’

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 5 2013

oost-gelderland business | nummer 5 | november 2013

‘Kijk goed naar de

vraag in de markt’

Het is belangrijk om zo flexibel mogelijk met de herontwikkeling van een bedrijfspand om te gaan

Van Kesteren: “Ja, flexibiliteit in het uitdenken van concepten, flexibiliteit in uitvoering en flexibiliteit in het omgaan met bestemmingsplannen.”

Henny: “Voor de toekomst is het zeker belangrijk om in een later stadium eenvoudig aanpassingen te kunnen uitvoeren. Zo kan een object nu voor starters als doelgroep ontwikkeld worden waarna het in de toekomst voor ouderen eenvoudig is aan te passen. Hierdoor wordt de waarde ontwikkeling in de toekomst optimaal.”

De herontwikkeling van bedrijfspanden biedt

kansen aan alle betrokkenen

Edwin van Kesteren: “Ja, mits de herontwikkeling met zorg wordt opgezet. Het biedt de vastgoedeigenaar of belegger weer uitzicht op een continu rendement. De gemeente of provincie varen eveneens wel bij extra bedrijvigheid of woonruimte binnen hun grenzen. De nieuwe gebruikers van zo’n herontwikkeld pand vinden de plek waar men naar op zoek is.”

Ivar Henny: “Belangrijk hierbij is om de mogelijkheden inventariseren, onderzoeken en haalbaarheid te bepalen. Ideeën uitwisselen met marktpartijen (gemeente, ondernemers, makelaars). Een fase die niet vergeten mag worden is het onderzoeken naar de bestemming. Daarnaast zijn daarnaast komen de volgende financiële zaken om de hoek kijken; Investeringsplan opzetten, bedrijfskundige analyse en financieringsmogelijkheden onderzoeken.”

Leegstaande bedrijfspanden moeten eerst herontwikkelt worden naar commerciële woningbouw voordat er aan nieuwbouw wordt gedacht

Van Kesteren: “Het één moet het ander niet uitsluiten. Het is verstandig om elk ‘probleem’ pand te toetsen op geschiktheid voor transformatie naar woonruimte. In de praktijk zal blijken dat een relatief klein percentage hiervoor in aanmerking komt. Daarnaast spreekt getransformeerde woonruimte een zeer specifieke doelgroep aan (jongeren, studenten).”

Henny: “Dit is sterk afhankelijk van de ligging en de mogelijkheden van het object. Een bedrijfspand in het centrum is hiervoor veel geschikter dan een bedrijfsobject op een industrieterrein. Indien er in een omgeving geen geschikte objecten zijn is nieuwbouw een beter alternatief.”

Geld is de belangrijkste factor bij het

herontwikkelen van vastgoed

Van Kesteren: “Naast geld, spelen zaken als maatschappelijk nut en ruimtelijke ordening eveneens een belangrijke rol.”

Henny: “Indien blijkt uit een financiële analyse dat het herontwikkelen meer kost dan de opbrengsten kan dit de doorslag geven op uit te wijken naar andere oplossingen.”

Tips & tricks

Van Kesteren: “Steek je licht op bij de diverse transformatieteams die de verschillende gemeentes en provincies hebben opgericht. Deze zijn er nu juist om de transformatiesteen aan het rollen te krijgen.”

Henny: “1, kijk goed naar de vraag in de markt en ontwikkel daar voor. 2, financieel haalbaarheid is evenzo belangrijk. En 3, de aanpasbaarheid bepaald de waardeontwikkeling in de toekomst.”

E-forum

Ivar Henny

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media